Posts

Showing posts from April, 2015

[Hijrah] Tips menutup aurat bagi seorang perempuan yang degil.

Image
Perubahan perlu ada dalam setiap manusia berdasarkan peringkat umur, juga sejauh mana pengalaman dan pengajaran yang mereka tempuh, perubahan ini boleh berlaku dalam sekelip mata sahaja Setiap perubahan ada peringkatnya. Biar menaik mahupun menurun, kita tidak boleh selama-lamanya berada di peringkat yang sama (mendatar) sehinggalah sampai ke puncaknya selaras dengan misi kita. Berikut adalah definisi menaik, menurun dan mendatar bagi saya dalam konteks menutup aurat.

Menurun: Adalah apabila kita sudah berubah, kita sudah memakai hijab dan melabuhkan pakaian, namun pemakaian yang labuh itu tidak dapat dikekalkan, pemakaian yang labuh itu sudah semakin disingkatkan. Menurun adalah perkara biasa kerana masih boleh diperbaiki tetapi jangan biarkan ia mendatar sahaja.
Mendatar: Adalah apabila kita sudah berubah, sudah memakai hijab namun pemakaian kita masih tidak menepati syarak (belum sampai ke puncak/misi) kita tetap berada di peringkat itu dan tidak mahu berganjak ke peringkat yang lai…

If you don't want to commit in group to do the assignment, then don't pursue study

Image
I had a hard time yesterday in the morning of Friday. By the way last Friday, it was a good weather yesterday, not so hot just had a cool air, i love it alhamdulillah. If this country have a good weather everyday like yesterday kan bagus. Okay back to the story. I didn't go to class at 8am but after performing subuh, I stay up to do the assignment for subject Tasawwur Islam. What a sial group members. I'm sorry for being harsh but she's too much. My group got 6 members include me so we divided into 3 mini groups to do the subtopic of the assignment, "Harta sumber kebahagiaan" that is our topic for presentation and report. So me and my partners have done our subtopic and the other group also done but another group was like sial (because we got 3 mini groups). They both didn't make anything!! They don't give a commitment and made trouble for me. I skipped the morning class to do their part!! because I have to submit the report on that day at 10am. Eee ba al…

"Nikahilah dia kerana satu perkara, agamanya." Betul ke ayat ni haura?

"Kau bila nak kahwin?"
Pak Imam mencuci kolah bersamaku.
Aku cuba jawab, "Calon-calon semua sudah dirembat oranglah, Imam. Redha jelah."
Pak Imam menjelingku. "Memilih sangat ni."

"Salah ke memilih, Imam?"
"Tak salah. Memang lebih Baik memilih. Cuma jangan terlalu memilih. Pilihlah yang berkenan diHati. Yang Hati tertarik. Ada pula ciri-ciri empat Agama, Keturunan, Harta, Rupa tu, Alhamdulillah."

"Kalau nak pilih yang ada rupa je, boleh?"
Pak imam bangun berdiri, kain pelekatnya sedikit basah terkena air.
"Boleh. Hak memilih hak personal. Tiada larangan. Nak pilih yang seksi pun boleh, yang buka aurat pun boleh, nak yang tak suci lagi pun boleh, yang sudah terlanjur beratus kali pun boleh. Asalkan, kau janji satu benda dengan diri sendiri."
Aku berdiri sama. "Apa dia?"

"Janji dengan diri, Jangan putus asa berikan semangat pada pasangan untuk terus berubah baik. Memilih seseorang yang sudah hancur Jiwa…